Terkini !!! Rakyat Malaysia tidak dibenarkan memilih jenis vaksin – Khairy

Penerima vaksin tidak akan dibenarkan memilih jenis vaksin Covid-19 yang mereka mahukan, kerana ia mungkin memperlahankan program inokulasi pemerintah dan oleh itu, dasar seperti itu tidak akan dilaksanakan, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaludin berkata hari ini.

Khairy, yang merupakan menteri penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Nasional (NIP), membuat pengumuman hanya tiga hari setelah pengumuman awalnya bahawa pilihan itu sedang dipertimbangkan.

“Ya, itu adalah pemikiran, tapi sekarang, kami fokus mempercepat proses vaksinasi.

“Sekiranya kita membenarkan pilihan, mungkin itu akan memperlambat sesuatu dengan cara. Jadi, sekarang, saya telah memutuskan bahawa mengenai dasar ini, kami memikirkannya pada awalnya, tetapi sekarang keprihatinannya adalah untuk menambah dan meningkatkan jumlahnya, jadi kami hanya memberikan apa sahaja yang kami ada, ”katanya semasa pers persidangan di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (Mitec) di sini.

Pada hari Khamis, Khairy telah mengumumkan bahawa vaksin AstraZeneca kini kembali pada NIP, sambil menambah bahawa rakyat Malaysia juga mungkin dapat memilih vaksin Covid-19 pilihan mereka tidak lama lagi.

Dia mengatakan bahawa aplikasi MySejahtera sedang dikemas kini dan dapat menyertakan fitur yang membolehkan penerima menunjukkan pilihan vaksin mereka.

Dia mengatakan ini sedang dipertimbangkan kerana Malaysia berada di landasan yang betul untuk menerima penghantaran pelbagai vaksin pada bulan Jun dan Julai.

Khairy menjelaskan bahawa pemerintah berusaha untuk menjadikan vaksinasi nasional sebagai gesekan mungkin untuk memberi vaksin sebanyak mungkin penduduk Malaysia.

“Mengenai pilihan vaksin, kami sedang mengerjakan kaedah yang dapat kami lakukan. Ia akan dilakukan melalui MySejahtera dan laman web. Saya percaya ini lebih bersih dan mendorong orang untuk menggunakan aplikasinya.

“Kami akan melihat bagaimana anda memilih janji temu, tempat, tarikh dan juga vaksin. Sekiranya ada, kami ingin menjadikan prosesnya semudah mungkin bagi orang dan saya mungkin akan mengumumkannya dalam beberapa minggu akan datang, ”tambahnya.

Berita Penuh :https://www.malaymail.com/news/malaysia/2021/05/30/khairy-says-malaysians-wont-be-able-to-choose-their-preferred-vaccine-after/1978177

CATEGORIES

COMMENTS

Wordpress (0)