Rupanya tudung periuk berguna untuk cuci sofa kotor! Tak perlu upah cuci

Malang tidak berbau! Anda sudah tentunya geram apabila air atau makanan tertumpah atas sofa kesayangan.

Lebih bingung apabila ia adalah minuman manis, bukan senang untuk menghilangkan kesan tompokan tumpahan.

Melalui satu perkongsian oleh Arya cahya Oktavia, dia mendedahkan cara mudah untuk membersihkan sofa.

Rupanya tudung periuk berguna untuk cuci sofa kotor! Tak perlu upah cuci

Jom kita lihat bagaimana caranya.

@aryacahyaoktavia Cobain cara bersihkan sofa yang lagi viral di video2 orang luarπŸ˜‚ , aku gak nyangka loh baru aja bersihin sofa pake tutup panci masak wkwkwkwkw 🀭🀭🀭 , Kalo orang luar tuh pakenya detergen cair yang bentuk tablet gt, tapi karena aku gak ada, coba pake sunlight eh bisa bersih juga ternyata πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ» Lumayan kan bisa jadi jalan ninja kalo misal besok tamu mau dateng dan belum cuci sofa 🀭 Karena aku gak punya vacum basah juga jadi habis di cuci gini aku kipasin seharian paginya udah bersih dan kering πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜πŸ˜πŸ˜ #tips #tipsbersihkansofa #cleanninghack #tipsrumahtangga ♬ suara asli – Arya cahya Oktavia


Bahan-bahan yang diperlukan:

1) Besen atau sebarang bekas untuk mengisi air

2) Dua hingga tiga cawan air panas

3) Sabun pencuci pinggan cecair

4) Pelembut pakaian (softener)

5) Tuala microfiber saiz kecil

6) Penutup periuk yang mempunyai pemegang

Langkah pertama untuk membersihkan sofa.

Cara membersihkan sofa:

1) Hamparkan tuala dan letakkan penutup periuk di atasnya, ikat ketat pada pemegang penutup periuk seakan membunjut.

2) Kemudian tuangkan kira-kira empat sudu besar cecair sabun pencuci pinggan serta pelembut pakaian ke dalam besen.

3) Masukkan air panas dan kacau campuran sehingga sebati.

4) Rendamkan penutup periuk yang sudah dibalut dengan tuala ke dalam bancuhan cucian.

Penyediaan bahan cucian.

5) Genggam pemegang penutup periuk dan gosok tuala pada permukaan sofa yang kotor.

6) Anda boleh ulangi langkah membasahkan tuala dan gosok pada permukaan sofa sehingga kotoran hilang atau memudar.

Proses membersihkan sofa.

7) Selepas selesai, biarkan sofa mengering di bawah kipas.

8) Selepas kering, sofa anda akan menjadi bersih seperti baharu.

BAcA:Β β€œAyah cuba dekatkan diri pada anak-anak tapi dah terlewat, takdir Allah, aku terbaca semua mesej ayah dengan skandalnya, rupanya skandal sejenis..”