Penggali kubur terkejut jumpa harta karun peninggalan kerajaan kuno

Tiga orang penggali kubur yang masing-masing dikenali sebagai Ibrahim, Ramli dan Robi Mas’ud telah menemui sesuatu yang amat bernilai ketika mereka sedang melakukan kerja di Kota Bima dekat Nusa Tenggara Barat.

Penggali kubur terkejut jumpa harta karun peninggalan kerajaan kuno

Ketika mereka bekerja di kawasan tanah perkuburan Cuhi Pangga Pupa dan menggali pada kedalaman lebih kurang 2 meter, secara tidak sengaja telah menemui harta karun peninggalan kerajaan kuno harta karun berupa cincin emas, cincin perak, anting-anting emas dan gelang.

Selain daripada harta-harta karun tersebut, mereka juga turut menemui tengkorak manusia.

Ketua Kebudayaan, Jabatan Pendidikan dan Kebudayaan Kota Bima, Munawar berkata, penemuan mereka itu adalah cukup me­ngagumkan dan mereka akan menjalankan siasatan lebih lanjut me­ngenai penemuan itu.

Tambahnya lagi, penemuan tersebut bukan perkara baru malah sebelum ini juga pernah ada beberapa penduduk yang menemui barangan lain seperti mata tombak. Namun begitu penemuan itu ada yang disimpan sendiri oleh penemunya dan ada juga yang dijual pada pihak lain.

Munawar menyatakan bahawa pihaknya telah memaklumkan kepada ketiga-tiga penggali kubur berkenaan agar menjual harta karun tersebut kepada kerajaan jika mereka mahu menjualnya.

Harta karun yang ditemui oleh ketiga-tigas penggali kubur itu kemudiannya dibahagi sesama mereka. Ibrahim simpan dua cincin, Ramli pula dapat cincin dan an­ting-anting dan Robi pula mendapat barangan yang selebihnya.

Kawasan tanah perkuburan tempat dimana harta karun itu ditemui adalah dikenali sebagai Cuhi Pangga Pupa. Menurut laporan Okezone, Cuhi adalah penguasa kawasan utara yang juga membawa maksud ianya adalah kawasan kerajaan lama.

BACA JUGA : Aksi sembur tahi cicak Rina Harun kini jadi berita lawak di Thailand
Lebih 6 tan Al Quran bakal dilupuskan gara-gara banjir

Artikel ini disiarkan pada 31/12/2021

COMMENTS

Wordpress (0)