Masjid kena kompaun, Mufti Perlis bandingkan dengan VVIP langgar SOP

Masjid kena kompaun, Mufti Perlis bandingkan dengan VVIP langgar SOP

Setelah sekian lama berdiam diri dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN), akhirnya Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin bersuara apabila sebuah masjid di Pahang dikenakan kompaun kerana melanggar SOP.

Bagi beliau, tindakan sebuah masjid di Pekan, Pahang dikenakan kompaun amat tidak wajar kerana masjid adalah pihak yang paling mematuhi SOP (Prosedur Operasi Standard) selama ini.

“Jika kita ke masjid, kita akan dapati secara umumnya masjidlah tempat yang paling mematuhi SOP dibandingkan tempat-tempat lain.

“Saya rasa pihak masjid lebih wajar mendapat pertimbangan yang sepatutnya sebelum didenda,” kata beliau yang selama ini diam membisu dengan segala kebejatan yang berlalu selepas kerajaan PN mengambil alih pentadbiran negara.

Menurut Asri yang selama ini menjadi pengkritik utama Kerajaan Pakatan Harapan, “Berita VVIP atau menteri langgar SOP biasa kita dengar.

“Bila masyarakat bising maka dilaporkan kertas siasatan dibuka.

“Kemudian kita sudah tidak dengar lagi berita seterusnya,” kata beliau dalam posting di Facebook beliau semalam.

Antara kes VVIP yang tidak dikenakan apa-apa tindakan selepas melanggar SOP adalah Tan Sri Annuar Musa yang makan dengan rakan-rakannya di satu meja, kes selebriti Neelofa yang berbulan madu ke Langkawi dan juga kes Tan Sri Muhyiddin Yassin sendiri yang didakwa melanggar SOP.

Baru-baru ini, sebuah Masjid di Pekan dikenakan kompaun RM10,000 kerana tidak mematuhi SOP termasuk tidak menyediakan buku kedatangan dan bar kod untuk mengimbas kedatangan ke masjid itu.

Kompaun ke atas masjid itu kemudiannya dikurangkan kepada RM5,000 selepas dikritik oleh orang ramai.

Asri sebelum ini menjadikan kerajaan PH sebagai sasaran dengan pelbagai serangan dengan isu utamanya adalah DAP di belakang kerajaan PH itu.

Ekoran kenyataan Asri kali ini, rakan-rakan beliau dalam Facebook menyindir beliau.

Ahmad Zhafri Md Noor menulis, “Setakat RM10k apalah sangat doktor. Inilah kerajaan Melayu Islam yang kita mahukan. Tanpa DAP.”

Zulkefli Nani pula menulis, “Inilah kehebatan Kerajaan Melayu Islam PN! Kalau berlaku msa zmn PH tentu Tok Peti pun dah bagi kecaman keras kerana Islam terancam.

“La ni cakap pun berlapik2 tak tahu berapa lapis. Tak dengar lagi dah Islam terancam. Yang pasti keputusan akhir pasal Kalimah Allah dan kes LGBT VS Kerajaan Negeri dan kemudian grup pro LGBT menang, semua ni berlaku pada zaman Kerajaan Melayu Islam.

“Tak terpikir ke mungkin Allah nak tunjukkan sesuatu??

“Tidak salah nak memihak dan kritis. Tetapi berlalu adil itu perlu. Kalau Khalifah Umar masih hidup tak tahulah apa dia akan kata bila melihat sebahagian besar ulamak penyokong kuat Kerajaan yang telah menjadi bisu!”

Abd Razak pula menulis, “Lembut je bahasa…kalau PH yang perintah ni ayat pertama dah maki hamun…lepas tu ayat kedua hasut orang kaw2 punya supaya ikut dia…kene kerajaan haram ni ayat macam pemenang bercerita peringkat sekolah rendah….”

Berita penuh : https://malaysiadateline.com/akhirnya-asri-bersuara-bila-masjid-kena-kompaun/

COMMENTS