Curi RM2 tabung masjid dah kena masuk penjara, di gereja lain pula ceritanya

Curi RM2 tabung masjid dah kena masuk penjara, di gereja lain pula ceritanya masjid near me masjid al aqsa masjid nabawi masjid putrajaya gambar masjid masjid jamek masjid negara masjid sendayan doa masuk masjid

 

Aqidah memang tidak boleh dijual beli tetapi mudah tergadai tanpa sedar.

Masjid banyak duit. Tetapi pengurusan masjid, buat duit masjid macam duit mereka sendiri. Kes curi RM2.00 dari tabung masjid, alih-alih kena penjara. Mungkin yang melidi duit tabung tu dalam kesempitan sangat.

Curi RM2 tabung masjid dah kena masuk penjara, di gereja lain pula ceritanya

Aku pernah masuk gereja dekat komplek Asia Jaya. Ada kotak transparent atas meja. Ada buku catitan sebelah kotak. Dalam kotak tak bertutup ada banyak duit macam² note..

Aku belek buku. Lima ruang utk diisi. Tarikh, Nama, no tel, jumlah, catitan.

Berbagai kaum punya nama ada dan memang aku mencari nama Melayu. Jumpa beberapa nama siap nombor telefon. Salah satu nama lelaki ambil rm50 utk beli susu anak.

Aku call no yg dicatat. Sembang bbrp minit. Baru kena berhenti kerja jaga masa tu.

“Dah jumpa pak imam masjid. Kena buat surat ke bendahari. Bendahari pula suruh gi pejabat zakat. Sampai pejabat zakat kena isi itu ini. Entah bila pula nak dapat. Kawan india suruh pi gereja. Boleh terus ambik kemudian baru tulis nama.

Saya pun pergi tempat tu dgn dia.”

Kenapa encik ambik RM50 je. Bukan ada orang jaga pun?

“Entahlah. Tapi walaupun takde orang jaga tapi Allah nampak walaupun dalam gereja. Niat saya memang nak beli susu anak dan sikit untuk tambang pusing2 cari kerja.”

Terdiam aku sekejap. Lepas tu encik?

“Saya terus pergi beli susu anak dan balik rumah dgn nasi bungkus makan lima beranak. Pagi esok gereja talipon dan lepas tu saya pun dapat kerja jadi jaga di gereja tu. Takpa la asal tak mencuri.”

Aku langsung teringat pada sorang pakcik yg sedang ronda tempat parking masa tu.
Encik masih kerja di situ?

“Dak dah. Saya dah balik kampung ni. Gereja bagi modal. La ni saya meniaga gerai makan”

Masjid patut boleh buat lebih baik dari gereja. Jangan bangga dengan jumlah terkumpul RM ratusan ribu tp ahli qariah ada yg dapur tak berasap!

Renungkan:
kutipan setiap jumaat yg tercatat ratusan hingga ribuan RM..

1) kemana aliran kewangannya utk kebajikan ahli qariah?

2) tidak cukup hanya bendahari..siapa audit yg btauliah utk kewangan masjid?

3) adakah di masjid tersedia satu biro khas yg mengaudit ahli qariah fakir, miskin, ibu tunggal, dll??

memang benar data yg ada di majlis agama, pusat zakat dan pusat kebajikan masyarakat itu ada, tp data itu tlalu umum..sepatutnya masjid yg mpunyai sumber sumbangan tetap setiap minggu perlu lebih prihatin dlm menjaga kebajikan ahli qariah.

Didoakn semoga ahli masjid dapat memantau dan menjaga ahli qariah masing2…
Jangan dibiarkan sedara seagama hidup melarat..

Dalam menjaga hablumminallah…
Jagalah hablumminnas….

Tonton:

Berita Lain:
Penduduk tergamam tengok ratusan Burung Tiong jatuh tiba-tiba, ini yang berlaku…

Penuh parut di keseluruhan badan Jerung ini, diiktiraf ikan paling lasak

Kisah tauke cina buat surau untuk staff melayu dipuji, “pekerja saya wajib solat!”

CATEGORIES