Berbelanjalah wahai kerajaan…Keutamaan ketika ini hanyalah memastikan rakyat Malaysia hidup

Sejak krisis Covid-19 ini meledak, dua jenis rangsangan ekonomi telah diumumkan, masing-masing oleh Perdana Menteri ke-7 Dr Mahathir Mohamad (27 Feb 2020) dan Perdana Menteri ke-8 Muhyidin Yasin (6 Mac 2020).

Pakej rangsangan pertama ketika Covid-19 ini baru sahaja menular berjumlah RM20 bilion, manakala pakej rangsangan kedua ketika bencana kini menjadi lebih teruk berjumlah RM620 juta.

Pada pakej rangsangan kedua, antara lain ia merangkumi 2 peratus diskaun bil elektrik (RM500 juta), dan bantuan RM600 sebulan kepada pekerja yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji (RM120 juta).

Ini jelas tidak mencukupi, dan pakej rangsangan ekonomi yang lebih besar harus dilakukan serta-merta jika kita hargai nyawa semua rakyat Malaysia.

Yang penting, bantuan segala bentuk kepada sektor perubatan dan kesihatan haruslah diberikan tanpa batasan, polisinya mudah aja: ‘whatever it takes’ (buat apa saja yang diperlukan).

Keutamaan negara ketika ini hanyalah memastikan rakyat Malaysia hidup.

Ini bukan masanya untuk berkira-kira mengenai defisit fiskal, jumlah hutang negara, kadar pertumbuhan ekonomi, tanggapan ‘credit rating agencies’, ataupun berpolitik.

Yang penting adalah ketelusan dan kecerahan polisi, dan keberkesanan pelaksanaan untuk mengembalikan keyakinan rakyat.

COMMENTS

Wordpress (0)