“Adik ipar baru je kahwin, dia minta tinggal sekali, lepas sebulan terus dia ‘blah’ tapi apa dia buat mengejutkan aku!”

Malam pertama di rumah mertua, kami diminta pindah bilik, sebab bilik pengantin sekadar untuk bergambar.

Bila pindah bilik, saya tengok hanya cadar dan sarung bantal yang ditukar. Banyak debu pada almari dan lantai.

Bilik air juga tak disental. Rasa berbeza sebab kenduri di rumah saya, mak saya akan pastikan bilik untuk pengantin kemas dan bersih.

“Adik ipar baru je kahwin, dia minta tinggal sekali, lepas sebulan terus dia ‘blah’ tapi apa dia buat mengejutkan aku!”

Esoknya mertua kata kat saya, tak ada siapa nak tolong kemas bilik.

Saya faham lah dia nak justify keadaan bilik tu. Saya diam saja lah. Masa tu tak apa lagi, saya fikir tak apa lah cara kita dibesarkan lain-lain.

Baca Artikel Penuh