5 tahun dilapor hilang, cubaan posting di Twitter akhirnya menemukan kakak dan adik ini

5 tahun dilapor hilang, cubaan posting di Twitter akhirnya menemukan kakak dan adik ini.Seorang budak lelaki berusia 13 tahun yang dilaporkan hilang selama lima tahun dalam masa terdekat akan menemui keluarganya. Berkat kekuatan media sosial Twitter, keberadaan anak bernama Ezekiel Freddy Paulus Mekel berjaya dikesan.

Institusi Sosial Bina Grahita Belaian Kasih, Jakarta Barat, yang menjawab di ruangan komen dalam status yang dimuat naik oleh Aurellia Nathania Mekel di Twitter. Di ruangan komen, institusi sosial itu mengirim foto Yehezkiel dalam status Nathania.

Ternyata Yehezkiel telah diterima masuk ke Institusi Sosial Bina Grahita Belaian Kasih sejak 2 Ogos 2021. Sebelumnya, selama hampir lima tahun, dia berada di sebuah institusi sosial yang terletak di daerah Klender, Jakarta Timur.

“Dia telah berada di Institusi Sosial Bina Grahita Belaian Kasih sejak 2 Agustus 2021. Sebelumnya dia berada di Klender Panti,” kata Ketua Institusi Sosial Bina Grahita Belaian Kasih, Sri Utami ketika ditemui di Kantor Layanan Sosial DKI Jakarta, Jumaat (15/10). / 2021).

 

Ketika dia dipindahkan ke Institusi Sosial Bina Grahita Belaian Kasih, keadaan Yehezkiel dalam keadaan sihat. Semasa menjadi anak angkat panti asuhan, anak lelaki itu juga mendapat layanan penuh.

Namun, Yehezkiel termasuk dalam kategori tanpa suara. Oleh itu, semasa masuk, rumah anak yatim tidak dapat menanyakan nama anak lelaki itu.

Akhirnya, rumah anak yatim itu memberi nama Yehezkiel sebagai Taufik. Sama seperti tahanan lain, yang tergolong dalam kategori terencat akal, panti asuhan sering memberikan nama untuk tujuan kesihatan untuk pengumpulan data.

“Kerana mereka tidak tahu namanya, untuk kami menjaga kesihatan, masukkan kad keluarga dengan nama. Pada usia 13 tahun, kami memberinya nama Taufik. Kami memanggilnya Mamat,” jelas Sri.

Terima kasih kepada Twitter

 

Aurellia Nathania Mekel, kakak Ezekiel, membuat berita mengenai berita kehilangan kakaknya melalui akaun Twitternya, @arllnath sejak 12 Oktober 2021. Usahanya membuahkan hasil, akaun Twitter Institusi Sosial Bina Grahita Belaian Kasih membalasnya.

“Tidak, ini hanya di Twitter. Viral ini disiarkan pada 12 Oktober 2021, lalu pasukan saya memeriksa keesokan harinya. Masih 24 jam,” kata Sri.

Kemudian, lanjut Sri, Nathania segera mengirim mesej ke akaun Twitter Institusi Sosial Bina Grahita Belaian Kasih. Komunikasi kemudian terjalin, institusi sosial tidak dapat segera memulangkan anak itu kerana mereka harus terus merujuk pada data yang valid.

“Dari komunikasi yang dibuat, ada kemungkinan bahawa ini adalah adiknya, tetapi kita tidak boleh bermain di rumah. Kita harus melihat data. Apabila benar keluarganya, kita harus memeriksa kesahihan identitinya, “jelas Sri.

Rancangannya ialah keluarga baru akan mengunjungi Institusi Sosial Bina Grahita Belaian Kasih pada hari Isnin (10/18/2021).

“Rencananya adalah bahawa dari hasil pernyataannya, Isnin, dia akan datang ke rumah anak yatim,” pungkasnya.

Lima Tahun Hilang

Twitter telah menjadi semacam ruang untuk penciptaan yang tidak dijangka. Baru-baru ini, seorang budak lelaki bernama Ezekiel Freddy Paulus Mekel yang dilaporkan hilang selama lima tahun kini telah kembali ke pelukan keluarganya.

Maklumat itu dikongsi oleh abangnya di akaun Twitternya, @arllnath. Seorang tokoh wanita bernama Aurellia Nathania Mekel berkongsi kisah bahawa kakaknya telah dijumpai.

“Halo, selamat petang. Pertama sekali, nama saya Aurellia Nathania Mekel, kakak Ezekiel Freddy Paulus Mekel, seorang anak yang telah hilang selama 5 tahun. Saya di sini untuk memberitahu anda bahawa kakak saya telah dijumpai dan sedang dalam proses pulang, “tulis akaun itu. @arllnath, Khamis (14/10) semalam.

Dalam catatan sebelumnya, kakak berkongsi kisah tentang kehilangan adiknya antara tahun 2015 dan 2016. Dinyatakan bahawa keluarga telah mengesan anak itu dan membuat laporan kepada polis – dan tidak berhasil.

Di sini saya ingin mencuba mencari adik perempuan saya yang telah hilang selama beberapa tahun. Kali terakhir dia berada di rumah adalah sekitar tahun 2015/2016. Kami telah mencarinya di mana sahaja , malah melaporkan polis juga, tetapi masih tidak ada hasil Sebenarnya, kami juga sudah menyerah, “kata akaun @arllnath, dua hari lalu.

Kakak lelaki mengatakan bahawa kakaknya yang hilang adalah seorang bisu. Untuk itu, kepada semua orang yang telah melihat anak itu, kakak meminta maklumat tersebut.

“Tolonglah sesiapa yang pernah melihatnya atau mengetahui keberadaannya boleh menghubungi saya πŸ™‚ sebelumnya, terima kasih banyak. Mungkin sekarang dia berumur 13-14 tahun. Tolong bantu :(,” sambungnya.

Tiba-tiba status tersebut disahut oleh ramai netizen. Pada akhirnya, akaun Twitter PSBG Belain Kasih @Binagrahita_DKI menulis komen disertakan dengan memuat naik foto budak lelaki itu.

“Adakah ada nombor hubungan yang boleh saya hubungi?” Sebutkan akaun.

Tiba-tiba akaun @arllnath menjawab, “Ini serupa, seperti kakak ketiga saya juga, bolehkah saya membuat anda?”

Sehubungan itu, banyak komen mengalir mengenai kejadian itu. Contohnya akaun @mazzini_gsp.

“Laporkan kepada Polis, lima tahun tanpa melihat Laporan ke Twitter, pertemuan 24 jam”

Suara.com telah menghantar mesej ke akaun @arllnath untuk bercakap lebih lanjut mengenai kejadian itu. Namun, sehingga kini belum ada balasan dari akaun @arllnath.

BACA:Β Untuk menang PRU, Najib seru ahli Umno jangan menunjukan kemewahan yang dimiliki

COMMENTS

Wordpress (1)
  • comment-avatar

    […] BACA JUGA :Β 5 tahun dilapor hilang, cubaan posting di Twitter akhirnya menemukan kakak dan adik ini […]